15419393_10210584864165242_2131233752_o

Anna Baumgart: oddychać wolno

Na ankietę NOM odpowiada warszawska artystka konceptualna

Działam w stanie ciągłego rozproszenia i czasem staram się nadać chaosowi pewną formę – powstaje wtedy artefakt. I rzeczywistość wraca do swojej właściwej postaci, czyli chaosu.

Kolejną ankietowaną przez nas artystką jest Anna Baumgart. Ankieta NOM ma sondować wewnętrzny wymiar pracy artystów i artystek, dostarczyć nam wiedzy o tym, co dzieje się w ich umysłach i ciałach, gdy tworzą. Ankietowanym pozostawiliśmy swobodę wyboru formy autoekspresji i dowolność w doborze pytań.

 

Szybko czy wolno?

Oddychać wolno / Właśnie jadę pociągiem z Berlina do Warszawy. Chciałabym szybko znaleźć się w wannie z gorącą wodą.

Pełnia czy doskonałość?

Czy to nie synonimy?

Pijaństwo, które przynosi rozkosz, pamiętam tylko z wczesnej młodości

Krajobraz: monochromatyczny czy wielobarwny?

Oba: tonący we mgle Pałac Kultury (teraz jeszcze bardziej mroczny, bo w śmiercionośnym smogu zawieszony) i Pole Mokotowskie na przełomie września i października.

Introwersja czy ekstrawersja?

To moja córka Agata i JA:

film-kadr

http://artmuseum.pl/pl/filmoteka/praca/baumgart-anna-do-utworu-o-matce-i-ojczyznie-bozeny-keff

Trzeźwość czy pijaństwo?

Pijaństwo, które przynosi rozkosz, pamiętam tylko z wczesnej młodości. Wagary w liceum. Zamiast do pociągu, do którego wsiadała klasa na szkolną wycieczkę, myśmy wsiadali do przeciwnego. Pamiętam muzykę, która odbijała się o ścianę lasu. I wracała do nas ze zdwojoną mocą. Ja, Kasia Napora, Ewa Skonieczna (moje przyjaciółki z tamtego czasu, z którymi straciłam kontakt, a tak do nich tęsknię). Sławek Laskowski, Dawid Gaca, Dostojewski, Pink Floydzi i świat do góry nogami. To były lata osiemdziesiąte. Stan wojenny. W powietrzu wisiał bunt. I myśmy to czuli kontestując wszytko wokoło. To przybierało dziwne formy, np. kiedy odpytywano nas z wiersza, którego musieliśmy nauczyć się na pamięć (to była Oda do Młodości). Ewa wywołana na środek klasy stała i milczała. Wielu z nas nie zdało do następnej klasy. Niektórzy nie zrobili matury, uciekając do Niemiec jako mekki wolności. Pamiętam opracowywane strategie ucieczek kolegów. (Nie mieli zaproszeń, a groziło im wojsko.) Uciekali do tamtego świata. Potem upadł mur, studiowali na niemieckich uczelniach. Teraz spotykamy się w Berlinie na moich, a nie ich wystawach. Nie chcę przez to powiedzieć, że mi się bardziej powiodło; CHCĘ powiedzieć, że ich to bardzo nadwyrężyło.

Litość czy trwoga?

Raczej współodczuwanie i mądrość

Zła sztuka to taka, która wygląda jak dobra sztuka, ale nią nie jest

Co właściwie robisz w swojej pracy?

Co właściwie robię w mojej pracy? Tworzę nowe obrazy (images), zestawiam je ze sobą tak, aby te nowe połączenia miały moc wywołania  afektu. Pracuję z afektem jako narzędziem zmiany.

15409727_10210551604013759_2115950636_o

Co cię mobilizuje, a co rozprasza?

Właściwie działam w stanie ciągłego rozproszenia i czasem staram się nadać chaosowi pewną formę – powstaje wtedy artefakt. I rzeczywistość wraca do swojej właściwej postaci, czyli chaosu. Widzę rzeczywistość  również jako stado ptaków zrywające się do lotu. I raptem w górze te osobne znaki układają  się w klucz.

Czy odróżniasz dobrą sztukę od złej?

Zła sztuka to taka, która wygląda jak dobra sztuka, ale nią nie jest.

15416059_10210552461995208_1491656207_n

Kto jest najlepszym artystą?

Kto jest najlepszy, kto jest najgorszy… Rankingi ustawiają artystów w hierarchii. Od pierwszego miejsca na liście każdy poniżej jest gorszy. I gorszy. A jest ich kilkadziesiąt tysięcy. W samym Berlinie jest około 30000 artystów. W Polsce nikt nie prowadzi takich spisów. (Skutki tego są opłakane. Nikt nie prowadzi spisu, bo nie ma opracowanej metodologii weryfikacji tego, kto jest, a kto nie jest artystą, co prowadzi np. do braku ubezpieczeń społecznych w tej grupie zawodowej. Nie można jej precyzyjnie zdefiniować.) I Chociaż  mamy swoje krajowe listy najlepszości, to czy Ci poza rankingami, czy są najgorsi? Czy po prostu nie mają widoczności? A skoro nie mają widoczności, to po prostu ich nie ma? Ja interesuję się projektowaniem świata w ten sposób, żeby reflektor wydobywający z „nieistnienia” nie był konstytutywny dla naszego zawodowego być albo nie być. W swoim ostatnim projekcie „ciemna materia sztuki” odwracam trajektorię widzialności i zajmuję się niewidzialnymi praktykami artystycznymi, które mimo swojej peryferyjności stanowią dobro wspólne lokalnych społeczności

Jakie znaczenie ma w twojej pracy twórczej twoja biografia, osobista historia?

Anna Baumgart – artystka postkonceptualna, reżyserka i scenografka. Doktor sztuki. W 1995 roku nagrodzona za wybitny debiut przez wojewodę gdańskiego. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Kultury. Wystawiała  m.in w.: w Brooklyn Museum of Art, NKB i Kunstwerke w Berlinie, Museum On The Seam w Izraelu, Casino Luksemburg w Luksemburgu, CCA w Moskwie, Zachęcie – Narodowej Galeria Sztuki oraz Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Jej prace znajdują się w prestiżowych kolekcjach sztuki, m.in: Hauser & Wirth, FRAC Poitou-Charentes, zbiorach Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki, Śląskiego Muzeum Sztuki,Muzeum Narodowym w Warszawie, czy Parlamentu Europejskiego. Jej realizacje pokazywane były na wielu festiwalach filmu, sztuki wideo i dokumentu. Świeże wiśnie z 2010 r. prezentowano na Videobrasil w Săo Paulo, Videonale w Bonn, w ramach Era Nowe Horyzonty WATCH DOCS oraz Impakt. Film ten został także uhonorowany nagrodą publiczności dla najlepszego filmu wideo na festiwalu Loop w Barcelonie. Z kolei obraz Zdobywcy słońca pokazywany był w Muzeum Żydów w Nowym Jorku,Muzeum Historii Źydów Polskich Pollin w Warszawie  na European Media Art Festival w Osnabrück, Monstrainvideo Milano czy festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu.  Zaproszona do udziału w Manifesta 10 odmowila z powodow politycznych. Mmieszka I pracuje w Warszawie.

Kto mówi? – to jest podstawa do rozpoznania gestu. Ten sam znak postawiony w innych okolicznościach politycznych, geograficznych, znaczy zupełnie co innego. W tym sensie znosimy podział na progresywne centrum i naśladowcze, wtórne peryferia. A mapa sztuki staje się obszarem równoległych fascynujących krain wyobraźni.

Jaką rolę odgrywa w twojej pracy dieta?

Dieta w pojęciu zjadania idei ?

Jaką rolę odgrywają w twojej pracy używki?

W pracy i w życiu (bo ciężko mi przychodzi rozróżnianie tych aktywności) kawa jest pokarmem mojej duszy i ciała, rytuałem, który stwarza mój dom. Dom w podróży czy na łóżku w podłym szpitalu. Dobra kawa daje mi siłę i poczucie bezpieczeństwa, że mój świat wciąż istnieje.

Jaką rolę odgrywa w twojej pracy płeć?

Ogromną, płeć kulturowa. I to ujawnia się zawsze, a czasem mimochodem

film-kadr2

http://impakt.nl/channel-2/videos/anna-baumgart-swieze-wisnie-fresh-cherries-polandnorway-2010-1800-mins/

Czy pojęcie artysty ma dla ciebie jakiś głębszy sens czy też nie przywiązujesz do niego większego znaczenia?

Bycie artystą jest konstytutywne dla kondycji życiowej człowieka. Uwielbiam artystów, kocham ten typ ludzi, ale nie chodzi mi tu o biznesmenów w biznesie, jakim jest artworld. Tylko ludzi tej bezinteresownej pasji, jaką jest uprawianie sztuki.

Za co kochasz siebie najbardziej?

Za to, że widzę.

DATA PUBLIKACJI: 21 grudnia 2016
OSTATNIA AKTUALIZACJA: 16 stycznia 2017